Alternatívny vzdelávací systém založený na vedeckom základe,
ktorý funguje vo svete vyše 100 rokov.
MONTESSORI PEDAGOGIKA
Vysvetlenie metódy a filozofie Montessori – prečo si vybrať Montessori?
Stručný prehľad niektorých kľúčových prvkov metódy Montessori, ako sa odráža v prostredí Montessori, ako ich opísala lektorka NAMC, Bree
Čo je to Montessori metóda?
Montessori metóda vzdelávania je viac než len súbor pekne navrhnutých materiálov a je to viac než niekoľko užitočných techník.
Montessori metóda je komplexný prístup k práci s deťmi založený na starostlivom výskume, ktorý je odovzdávaný učiteľom prostredníctvom školení. Ide o dynamický systém vzdelávania, v ktorom má každá generácia učiteľov možnosť odovzdávať vedomosti získané tréningom a skúsenosťami ďalším generáciám. Je to systém vzdelávania, kde sa uchováva to najlepšie a pridávajú sa a odovzdávajú vylepšenia. Používa sa v rôznych kultúrach a krajinách po celom svete a naďalej je veľmi populárnou vyučovacou metódou.
Okrem toho je Montessori metóda životným štýlom – je to metóda výučby, ktorá v každom dieťati pestuje lásku k učeniu a dodáva mu sebadôveru pri riešení akejkoľvek výzvy, ktorej čelí.
Aké sú niektoré z hlavných charakteristík Montessori metódy?
Montessori metóda vzdelávania učí jednotlivcov namiesto skupín. V mnohých iných triedach sú hodiny prezentované celej triede a niekedy aj malým skupinám. V Montessori školách je všeobecné pravidlo opačné. Väčšinu času učiteľ prezentuje lekcie jednotlivcom. Ostatné deti môžu sledovať, ak majú záujem. Týmto spôsobom môže učiteľ riešiť špecifické potreby dieťaťa na individuálny záujem dieťaťa a úroveň jeho porozumenia. Dieťa nemusí presedieť niečo, na čo nie je pripravené. Táto individuálna pozornosť tiež pomáha učiteľovi oveľa lepšie poznať každé dieťa. Učiteľ tak lepšie rozumie dieťaťu a lepšie sa oň stará.
Deti sa učia skôr precvičovaním úloh a učením sa naspamäť. V mnohých nemontessori triedach sa od detí očakáva, že sa budú učiť počúvaním učiteľa. Práca je zvyčajne s papierom a ceruzkou. Na druhej strane v Montessori triede sa deti učia cvičením s pomôckami, ktoré stelesňujú koncept, ktorý si treba osvojiť. Napr., keď sa deti v Montessori učia o tvaroch, ako sú trojuholníky, štvorce, kruhy atď., namiesto toho, aby počúvali rozprávanie učiteľky o tvaroch a pozerali sa, ako ich kreslí na tabuľu s kriedou, Montessori deti obkresľujú skutočné tvary a vytvárajú návrhy. Zapadajú do rôznych tvarov a vytvárajú vzory. Robia jemné rozlíšenie vložením tvarov do správnych zodpovedajúcich otvorov.
Učebné osnovy Montessori sú oveľa širšie ako mnohé iné programy.
Montessori program učí viac ako len základy učebných osnov. V prvom rade obsahuje cvičenia na rozvoj základných schopností dieťaťa: jeho schopnosť ovládať pohyb (motorický vývoj), cítiť a mať emócie (afektívny alebo emocionálny vývoj). Týmto spôsobom Montessori program pomáha dieťaťu stať sa kompetentným žiakom. Tým sa rozvíja samostatnosť a zodpovednosť Okrem toho učebné osnovy Montessori tiež pomáhajú dieťaťu rozvíjať silné základy v jazyku a matematike a hĺbkové štúdium kultúrnej geografie, zoológie, botaniky, fyzikálnych vied, histórie a umenie. Deti sa ďalej učia praktickým zručnostiam pre každodenný život ako varenie, šitie, stolárstvo. Okrem toho sa učia, ako byť prispievajúcimi a členmi sociálnej komunity. Pokiaľ ide o disciplínu, v Montessori programe sa kladie dôraz na sebadisciplínu rozvíjanú prostredníctvom pomoci každému dieťaťu naučiť sa, ako primerane uspokojovať potreby, a nie disciplínu prostredníctvom odmien a trestov. V Montessori triede umožňuje organizácia miestností deťom ľahký prístup k rôznym vzdelávacím skúsenostiam. Trieda je špeciálne upravená tak, aby vyzerala usporiadane a atraktívne. Pomôcky sú vystavené v policiach, aby k im deti mali voľný prístup. Sú starostlivo navrhnuté a dôkladne preskúmané tak, aby vyhovovali vývojovým potrebám a charakteristikám detí. Montessori učitelia sú školení, aby učili rešpektu a pozitívnym hodnotám prostredníctvom svojho pôsobenia, ako aj prostredníctvom spôsobu výučby. Montessori metóda pomoci dieťaťu spočíva v procese ukazovania dieťaťu, čo má robiť, pozitívnym spôsobom. Montessori učitelia sa snažia vyhýbať ponižovaniu alebo sarkastickým komentárom a snažia sa dieťa neponížiť a neuviesť do rozpakov. Montessori program je systematicky a starostlivo zoradený podľa princípov rozvoja. Každá činnosť je starostlivo premyslená, aby nadviazala na predchádzajúcu prípravu a viedla inteligenciu k vyššej činnosti. Je navrhnutý tak, aby rozvíjal samostatnosť a zodpovednosť. Organizácia triedy, spôsob vyučovania a hodiny praktického života sú orientované tak, aby pomohli dieťaťu stať sa sebestačným a disciplinovaným jednotlivcom. Rutina programu je založená skôr na princípe slobody voľby ako na stanovených časoch pre predpísané aktivity. Keďže všetko v Montessori prostredí je niečo plánované, čo stojí za to a čo má za následok, že dieťa si slobodne volí podľa záujmu.
V Montessori programoch sú deti vnímané ako pozitívne bytosti, ktorých primárnym cieľom je práca na formovaní dospelého. Odmeny a tresty preto len prekážajú. Rozvoj a učenie samy o sebe sú adekvátnou motiváciou. Rovnako tak deti netreba oslovovať fantáziou, pestrými farbami alebo trikmi, keďže tieto veci sú medzi dieťaťom a skutočným učením. Radosť sa preto prejavuje a prežíva v skutočnom svete prostredníctvom štúdia prírody, prírodných vied, matematiky, hudby, čítania, histórie, geografie a nie vo svete komiksov, karikatúr a fantázie.
Aký úžitok má Montessori vzdelávanie pre deti?
Skúsenosti aj výskum ukazujú, že deti navštevujúce Montessori školy majú tendenciu byť kompetentné, sebadisciplinované, sociálne dobre prispôsobené a šťastné.
KOMPETENCIE:
Deti v Montessori školách sú o svojich základných zručnostiach často nad úrovňou ročníka. Taktiež, keďže Montessori vzdelávanie je komplexné, deti sú často výnimočné znalé aj v mnohých iných oblastiach.
SEBADISCIPLÍNA:
Montessori školy sú dobre známe pre rozvoj sebadisciplíny detí. Deti sú schopné venovať sa aktivitám dlho a detailne. S pomôckami a materiálom zaobchádzajú s rešpektom. Prejavujú trpezlivosť a odolnosť, sú schopné dlhodobo sa venovať aktivite.
SOCIÁLNE PRISPȎSOBENIE:
Deti Montessori škôl sú priateľské, empatické, spolupracujúce, pomáhajúce. Trieda je veselá komunita, kde si deti s radosťou navzájom pomáhajú. Súčasťou osnov sú zdvorilostné cvičenia.
SPOKOJNOSŤ:
Väčšina rodičov detí v Montessori škole hovoria, že ich deti školu milujú.
Deti sú často niekoľko rokov pred úrovňou ročníka. Školu majú radi a väčšinou ich všetko zaujíma. Zvyčajne sú priateľskí, veľkorysí, spolupracujú a rešpektujú ostatných.
North American Montessori Center, 28.6.2011
Spracovala: Mgr. Katarína Kukoľová